Gå direkt till textinnehållet

Ingen dag är den andra lik för Therese i bokningsgruppen

Therese Myrthil arbetar som bokningsadministratör på S:t Eriks Ögonsjukhus. Hon bokar in patienter med sjukdomar i näthinnan, gula fläcken och glaskroppen. På en dag kommer hon i kontakt med i snitt 300 patienter, så det blir många spännande möten, menar Therese.

Therese Myrthil är bokningsadministratör på S:t Eriks Ögonsjukhus. Foto: Jens Sølvberg

För Therese kan en vanlig dag se väldigt olika ut, även om huvuduppgiften är att boka in patienter till mottagningsbesök och behandlingar. 
 
Bokningsadministratörerna har dagliga morgonmöten där gruppen går igenom vem som har vilka arbetsuppgifter just den dagen och om det behöver ske några ändringar i schemat för att täcka upp alla funktioner. Det är bokningsadministratörernas uppgift att boka av eller om patienterna. Till exempel om en läkare är sjuk eller om det blir någon schemaändring. Likaså att försöka boka in patienter på eventuella luckor som uppstått.
 
S:t Eriks Ögonsjukhus får remisser från hela landet, både från vårdcentraler, sjukhus och optiker. Ibland saknas patientbilder som bedömningen har gjorts utifrån och då ligger ansvaret på bokningsadministratörerna att leta rätt på dem. Det är inte alltid lätt att få tag i den som skickat remissen. 

En typisk arbetsuppgift för Therese är att gå igenom dagens inkomna remisser och boka in patienter efter läkarens bedömning. Målet är att remisserna ska bedömas samma dag för att patienterna ska kunna bokas in så fort som möjligt.

Therese går också igenom de vårdplaner som läkarna skriver efter varje patientbesök. I vårdplanen ser Therese om läkaren har beslutat om nya undersökningar eller besök.

Om patienten inte behöver bokas in den närmaste månaden, läggs patienten över på väntelistan. Väntelistan är en specifik arbetsuppgift, liksom att svara i telefonen och att bemanna receptionen.

Många patientmöten i receptionen

När Therese bemannar receptionen är det hennes uppgift att hänvisa alla patienter till rätt väntrum. Totalt finns det nio väntrum på mottagningen på hennes klinik, fem på medicinsidan och fyra på kirurgisidan. Ibland behöver hon vara behjälplig och ledsaga till och från entrén eller till en annan instans på sjukhuset.

– Jag kan inte säga vilken arbetsuppgift jag föredrar men receptionen är väldigt kul. På en dag passerar i snitt 300 patienter så det blir många spännande möten. 

Bildtext: Under en arbetsdag kan det passera 300 patienter i receptionen på plan 2. Foto: Jens Sølvberg
Kan inte minnas ett otrevligt samtal

Som bokningsadministratör handlar jobbet mycket om telefonsamtal. På en dag får de administratörer som sköter telefonen via TeleQ in ungefär 120 samtal och varje samtal varar i ungefär fyra minuter. Utöver de 120 samtalen ringer de även upp patienter. 

– Det brukar vara trevliga samtal. De flesta uppskattar när vi ringer och jag kan inte minnas att jag har varit med om ett enda otrevligt samtal.

Therese Myrthil bokar in patienter med sjukdomar i näthinnan, gula fläcken och glaskroppen. Foto: Jens Sølvberg
 Therese berättar att hon sedan hon började i augusti 2022 har utvecklats mycket och att hon varje dag lär sig något nytt. Framförallt i samarbetet med läkarna och sjuksköterskorna. 

– Vi är ett bra team och det är väldigt god stämning. Arbetet flyter på bra. Det bästa med mitt jobb är att ingen dag är den andra lik. Det är alltid lika spännande att gå till jobbet.

Uppdaterad
9 augusti 2023