För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies

S:t Eriks Ögonsjukhus arbetar kontinuerligt med patienters synpunkter för att utveckla vården

En nyligen släppt rapport från patientnämnden i Region Stockholm visar att totalt 148 ärenden om ögonsjukvård inkommit under 2024, varav 55 berör S:t Eriks Ögonsjukhus. Sjukhuset ser varje synpunkt som en möjlighet till förbättring.

S:t Eriks Ögonsjukhus hanterar synpunkter och klagomål från patienter och anhöriga som en viktig del av sitt förbättringsarbete. Den senaste rapporten från patientnämnden, som nyligen publicerats, avslöjar att totalt 148 ärenden om ögonsjukvård inkommit under 2024. Av dessa rör 55 specifikt S:t Eriks Ögonsjukhus.

-          Sjukhuset har ett tydligt fokus på att arbeta med synpunkter och klagomål, oavsett hur de inkommer. Varje klagomål hanteras noggrant på respektive enhet där det analyseras och används som grund för enheternas förbättringsarbete, säger Gauti Jóhannesson, chefläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus.

Rapporten från patientnämnden visar en ökning av klagomål jämfört med 2023, särskilt inom områdena kommunikation samt vård och behandling. För att möta dessa utmaningar kommer sjukhuset under 2025 att fokusera på att förbättra kommunikationen. Detta inkluderar en utökning av digitala tjänster via 1177 och intern utbildning.

S:t Eriks Ögonsjukhus har även ett brukarråd där representanter från patientorganisationerna Synskadades riksförbund (SRF), Storstockholms diabetesförening och Glaukomföreningen i Stockholm ingår.

-          Detta råd spelar en viktig roll i att säkerställa att patienternas röster hörs och att deras feedback integreras i sjukhusets förbättringsarbete, säger Gauti Jóhannesson.

Genom att analysera antalet ärenden på respektive enhet, kan sjukhuset identifiera specifika områden för förbättring och vidta åtgärder. S:t Eriks Ögonsjukhus är fast besluten att fortsätta utveckla sina processer med hjälp av insikter från patienters synpunkter och klagomål.

 

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.