Undersköterskorna ger barnet ögondroppar inför att barnet ska träffa en läkare. Dropparna vidgar pupillen för att läkaren ska kunna titta in i ögat och kunna bedöma synen. Bildstödet som visar hur man tar ögondroppar steg för steg, är särskilt bra för barn med särskilda behov som autism. Det är också till stor hjälp för barn vars föräldrar inte talar svenska, eftersom tolken ofta kommer vid ett annat tillfälle när barnet träffar en läkare.
– Genom att använda tydliga bilder vet barnet och föräldrarna vad vi ska göra och känner sig mer trygga inför droppsituationen, säger undersköterska Isabella Jarran.
När ögondroppar ska ges sitter barnet i en bakåtlutande stol och uppmanas att först hålla ögonen stängda och sedan öppna dem. Det tar cirka tio sekunder.
– I stället för att säga ’hålla fast’ uppmuntrar vi föräldrarna att ’hålla om sitt barn’ vilket upplevs som tryggt och mysigt. Om vi behöver extra hjälp av en kollega säger vi att vi ska hämta en ”kompis”, förklarar Isabella.
Om ett barn inte vill ta ögondroppar diskuteras andra lösningar med läkaren, såsom att genomföra undersökningen utan ögondroppar eller att boka in en ny tid och då låta föräldrarna ge ögondropparna hemma innan läkarbesöket.
Metoden har inte bara förbättrat upplevelsen för barnen utan också arbetsmiljön för personalen.
- Att barnet vet vad som kommer att hända gör att barnen är mindre rädda och mindre utåtagerande. Det ökar deras förtroende för oss och vår förmåga att arbeta effektivt, säger Isabella.
Framöver planerar undersköterskegruppen att fortsätta utveckla informationsmaterialet och att göra det tillgängligt digitalt, så att barn tillsammans med sina föräldrar kan förbereda sig hemma inför sitt besök på mottagningen.