
Ögonakuten hanterar 2000 fler patienter och kortar samtidigt väntetiderna
Ögonakuten på S:t Eriks Ögonsjukhus har under 2025 hanterat en ökning av över 2000 patienter jämfört med 2024, tack vare innovativa förändringar i arbetssätt och bemanning. Väntetiderna har inte ökat utan i stället blivit ännu kortare.
Ögonakuten på S:t Eriks Ögonsjukhus har under det senaste året sett en betydande ökning av antalet akuta patienter, över 2000 fler än föregående år.
För att hantera den ökade belastningen har Ögonakuten infört flera förändringar. En ny roll, triageläkare, har skapats för att förbättra triageprocessen och hjälpa till med patientfrågor och hänvisningar. Dessutom har en extra specialist inkluderats i grundbemanningen, och rollen "fast track" har införts för att fokusera på patienter med lättare akuta besvär.
– Triageläkaren hjälper till att ordinera specifika undersökningar, vilket underlättar flödet för både patienter och kollegor, förklarar Neda Farrokhi, enhetschef på Ögonakuten.
En tredje insats som gjorts är att grundbemanningen av sjuksköterskor och optiker har förstärkts för att stödja det ökade patientflödet. Dessutom har rutinerna för återbesök ändrats så att patienter får komma till mottagningar eller andra vårdgivare på uppföljning. Eva Zand, överläkare på Ögonakuten, berättar;
- Vi har fokuserat på att ta hand om de patienter som söker akut. Tidigare har vi också haft ett antal återbesök från tidigare akutbesök. I samråd med läkarchefer på S:t Eriks övriga sektioner har vi minskat återbesöken markant genom att remittera patienter som behöver återbesök till övriga sektioner på sjukhuset och till andra vårdgivare i regionen. Det gör att vi har betydligt mer tid att ta hand om de akuta besöken, säger Eva Zand, överläkare på Ögonakuten.
Trots det ökade antalet patienter har Ögonakuten kunnat hålla nere väntetiderna för patienterna. Mediantiden för första läkarbedömning har minskat från 80 minuter i januari till 36 minuter i november, vilket är betydligt bättre än regionens mål på 55 minuter. Andelen patienter som fått vård inom vårdgarantin, fyra timmar på akuten, har också ökat till 91% jämfört med 87,3% i januari.
Arbetsmiljön på Ögonakuten har dessutom förbättrats under året, med bättre stämning och ökat samarbete mellan kollegor.
– Nyckeln till att ställa om ligger i en positiv inställning och att vara öppna för förändring. Förhoppningen med alla förändringar är att det ska leda till en förbättring för alla medarbetare och för arbetsmiljön. I slutändan handlar det ju om att vi kan ge bästa möjliga vård till våra patienter, säger Neda Farrokhi.
- Stämningen är mycket god på Ögonakuten. Vi är glada att våra patienter har kortare väntetid nu. Stämningen var god även innan förändringarna och det var egentligen viktigare då, när vi såg behov av förändring och stöttade varandra när det kändes tungt. Jag tror verkligen att vår goda stämning har bidragit mycket till att vi kunnat genomföra förbättringar på relativt kort tid, säger Eva Zand.
FAKTA
· Ögonakuten på S:t Eriks Ögonsjukhus tar emot ca 29 000 patienter varje år. År 2024 var antalet 30 260 och 2025 är antalet patienter 32 600, enligt prognos.
· Ögonakuten tar hand om olycksfall och andra akuta synhotande tillstånd.
· S:t Eriks Ögonsjukhus är det enda sjukhuset i Sverige inriktat på ett enda organ, ögat. Sjukhuset erbjuder akut och specialiserad ögonsjukvård, forskning och utbildning. S:t Erik bedriver nationell högspecialiserad vård inom fyra diagnosområden.
Fler nyheter

Här är de nominerade till det Gyllene Äpplet 2025
Gyllene Äpplet lyfter medarbetare som driver utveckling, delar kunskap och skapar arbetssätt som gör skillnad. I år är två av våra medarbetare nominerade.
Maria Nilsson introducerar banbrytande teknik i Sverige
S:t Eriks Ögonsjukhus fortsätter sin serie personporträtt som lyfter forskare som driver ögonforskningen framåt.
James Tribble tar sig an outforskade områden inom glaukom
James Tribble, assisterande lektor och forskare vid Karolinska Institutet, studerar alternativa orsaker till glaukom och hur störningar i ögats ...