Var rädd om ögonen under nyår

Publicerat den 29 december 2010

Varje år skadas cirka 250 personer så allvarligt av fyrverkeripjäser att de måste söka akut vård. Många av skadorna drabbar ögonen och synen.

Hälften av alla allvarligare fyrverkeriskador berör huvudet och en fjärdedel drabbar ögonen visar statistik från Socialstyrelsen. Vanliga ögonskador är sår eller att partiklar tränger in i ögat. Till S:t Eriks akutmottagning kommer varje år en handfull patienter med svårare skador efter fyrverkerier.

- Om alla följde de åldersgränser och instruktioner som gäller för fyrverkeripjäser skulle vi slippa se dessa ständigt återkommande skador som i värsta fall leder till blindhet, säger verksamhetschefen för ögonakuten Sven Sahlin.

Några råd om fyrverkerier:

• Låt aldrig personer under 18 år hantera fyrverkerier.
  • Följ bruksanvisningen noga.
  • Luta dig aldrig över en tänd fyrverkeripjäs.
  • Vänta med att gå fram till en fyrverkeripjäs som inte fungerar och försök aldrig tända den igen.
  • Respektera rekommenderade säkerhetsavstånd.
  • Använd aldrig fyrverkerier om du druckit alkohol.

För mer information

Frågor om ögonskador till följd av fyrverkerier besvaras av verksamhetschef Sven Sahlin på telefon 070-737 50 09 eller sven.sahlin@sankterik.se.

Dela den här sidan:

Tipsa en vän om den här sidan

En länk till den aktuella sidan kommer automatiskt att läggas till i ditt meddelande.