Meny

Patient på S:t Eriks Ögonsjukhus

Som patient har du säkert många frågor om hur det går till när du ska till oss på S:t Eriks Ögonsjukhus. Du vill säkert också veta vad du har för rättigheter och vilket inflytande du som patient har över den vård du får. Vi har här försökt svara på några av dessa frågor.

Vi ger våra patienter ett gott bemötande.

Patientavgifter

1177 Vårdguiden kan du läsa om vilka avgifter som gäller för hälso- och sjukvården i Stockholms län.

Uteblivet besök

Om du uteblir från ett bokat besök eller om du avbokar ditt besök mindre än 24 timmar före besöket får du betala en avgift motsvarande den avgift du skulle ha betalat för besöket. Detta gäller även om du är under 18 år, över 85 år eller om du har frikort.

Boka om tid

Om tiden inte skulle passa ska du boka om eller boka av ditt besök senast 24 timmar före avtalad tid. Använd 1177 Vårdguidens e-tjänster eller ring mottagningen direkt.

Sms-påminnelse

Om du har givit ditt samtycke till tjänsten sms-påminnelse får du en påminnelse via sms dagen innan ditt besök hos oss. Textmeddelandet skickas till din mobiltelefon. Meddelandet innehåller information om tid och plats för ditt besök.

Vill du ha hjälp att komma ihåg din nästa besökstid?

Säg till din läkare eller fyll i en blankett på din mottagning så ansluter vi ditt mobiltelefonnummer till tjänsten.

30-minutersregeln

Om du får vänta i mer än 30 minuter efter avtalad tid i samband med ett tidsbeställt besök har du rätt att få tillbaka patientavgiften. Du måste be om det i samband med besöket. Detta gäller inte på ögonakuten.

Dela den här sidan:

Tipsa en vän om den här sidan

En länk till den aktuella sidan kommer automatiskt att läggas till i ditt meddelande.

Kontakta oss när det passar dig

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du dygnet runt av- och omboka tid, begära intyg, beställa journalkopior, förnya ditt recept och be mottagningen kontakta dig.

Så här gör du